Helikopter terhempas di Subang


Sumber dari The Sun Daily

Helikopter terhempas di Subang 

Kuala Lumpur: Tujuh individu, termasuk juruterbang helikopter Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), dilaporkan selamat selepas helikopter tersebut terhempas di kawasan apron Hangar UniKL MIAT berhampiran Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang, Selangor pada pukul 11.52 pagi hari ini.


Ketua Pegawai Eksekutif Penguasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM), Kapten Norazman Mahmud, menyatakan helikopter Leonardo S.p.A AW189 dengan nombor pendaftaran 9M-BOF sedang menjalani ujian penerbangan dengan tiga anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat serta empat jurutera penerbangan di atas kapal ketika kemalangan berlaku.


"Pusat Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat Lapangan Terbang bertindak segera selepas menara kawalan Subang menerima laporan mengenai kemalangan tersebut.


"Ada tujuh orang di atas kapal, termasuk juruterbang, dan semua dalam keadaan stabil," katanya dalam kenyataan di sini hari ini, sambil menambah bahawa siasatan lanjut akan dijalankan oleh Biro Siasatan Kemalangan Udara Kementerian Pengangkutan mengikut Bahagian XXVI Peraturan Penerbangan Awam 2016.


Laporan awal menunjukkan bahawa helikopter sedang dalam proses pendaratan ketika ia terhempas.


Pengarah Bahagian Operasi Bomba dan Penyelamat JBPM, Datuk Ahmad Izram Osman, mengatakan helikopter tersebut tidak sedang menjalani penerbangan biasa tetapi sedang menjalani penyelenggaraan.


"Helikopter itu telah beroperasi untuk waktu yang lama dan sedang menjalani penyelenggaraan, termasuk proses naik dan turun.


"Mungkin ia menghentam keras ketika mendarat, bukan dari ketinggian tinggi, kalau tidak, ia akan terbelah... Saya dimaklumkan bahawa rotor helikopter itu patah," katanya ketika dihubungi oleh Bernama, sambil menambah bahawa ketujuh mangsa kemalangan telah dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, Selangor untuk rawatan lanjut. - Bernama

Comments

Popular Posts